Tuesday 15 April 2014

PENGANGKUTAN AWAM

Terdapat dua lebuh raya yang menghubungkan Lumut dengan Ipoh dan Lumut ke Teluk Intan dan Kuala Lumpur. Dari Ipoh perjalanan ini mengambil masa kira-kira satu jam manakala perjalanan dari Kuala Lumpur mengambil masa kira-kira tiga jam jika anda mengambil lebuh raya dari Kuala Lumpur ke Teluk Intan dan seterusnya ke Lumut. Dari Butterworth , yang terletak di utara, anda boleh menggunakan jalan ke Pantai Remis atau Beruas dan perjalanan akan mengambil kira-kira 2 ½ jam.

Di Malaysia Bajet 2014, Kerajaan Persekutuan telah meluluskan pembinaan projek Lebuhraya Pantai Barat untuk dimulakan dan pertukaran keluar mengikut pelan mungkin di Lekir , Sitiawan dan Ayer Tawar . Projek dianggarkan siap pada jangkamasa lima tahun.

Kebanyakan bas ekspres berpusat di Lumut dan Seri Manjung.

Manjung juga kini mempunyai perkhidmatan bas baru yang dikenali sebagai " Bas Rakyat 1 Malaysia" yang dilancarkan oleh Menteri Besar Perak , Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir. Perkhidmatan Bas Rakyat 1Malaysia , yang merupakan perkongsian pintar RM4.3 juta di antara kerajaan negeri dan SYARIKAT Bas GBP Corporation Sdn Bhd, bertujuan untuk menyelesaikan dilema pengangkutan untuk orang-orang yang tidak memiliki kenderaan. Sementara itu, bas berwarna biru yang membawa mesej promosi , 'Bandar Pelancongan dan Maritim ( Pelancongan dan Bandar Maritim )  merangkumi perjalanan ke Pantai Remis , Segari, Changkat Kruing , Simpang Empat Sitiawan, Lekir , Beruas , Lumut dan Pasir Panjang.





Info

.