Tuesday 15 April 2014

Ekonomi

Sektor-sektor utama ekonomi di Daerah Manjung ialah pertanian, perkhidmatan dan pembuatan. Pertanian masih merupakan sektor utama ekonomi , menyediakan majoriti pekerjaan penduduk. Daerah Manjung terkenal dengan ternakan , terutama ayam. Perikanan laut dan ternakan ikan / udang adalah aktiviti-aktiviti ekonomi yang paling penting dalam sesetengah masyarakat. Sekurang-kurangnya 5,000 penduduk adalah nelayan. Menternak ikan air tawar dan udang sedang dijalankan secara menyeluruh di daerah ini. Terdapat lebih daripada 300 buah kolam udang beroperasi. Yang paling popular kawasan ternakan udang di sepanjang Sungai Dinding .

Daerah Manjung adalah daerah kedua paling pesat berkembang di Perak bagi sektor komersial dengan unit-unit pembangunan daripada 5,947 atau 13.32 %. Kebanyakan perniagaan dan industri terletak di sepanjang jalan raya yang menghubungkan Sitiawan , Seri Manjung, Lumut dan Ayer Tawar . Terdapat juga bidang industri dan perniagaan di bandar-bandar kecil yang lain seperti Beruas , Pantai Remis , Pekan Gurney, Lekir dan Changkat Kruing .

Aktiviti-aktiviti perniagaan di Manjung termasuk borong , barangan runcit dan perkhidmatan. Terdapat juga aktiviti tidak formal seperti penjaja statik ( 1,029 yang merangkumi 11.00 %) dan penjaja unstatic (1,092 yang merangkumi 11.00% ) di daerah Manjung.

Semua aktiviti perniagaan, perkhidmatan disini menyumbang kira-kira 72,30 % daripada semua aktiviti-aktiviti komersial. Sektor barangan runcit adalah aktiviti komersial kedua terbesar, meliputi 24.40 % ( 1,449 unit ) manakala aktiviti borong meliputi bahagian yang selebihnya daripada pai dengan kira-kira 3.40 %.

Syarikat-syarikat utama dalam pelbagai industri pada masa ini seperti berikut:

Pembinaan Kapal ( Boustead di Pangkalan Tentera Laut , limbungan kapal kecil di Lumut Port)
Mineral dan Bahan Pengendalian Pukal - Arang Batu , dll ( Vale, Lekir Bulk Terminal )
Penjanaan Kuasa - Loji TNB Power (Sri Manjung ) dan IPP Kuasa Loji Malakoff ( Segari )
Minyak & Gas - Sapura Kencana HL ( bahagian atas & Platform Fabrikasi )
Biodiesel dan Hiliran Pemprosesan Minyak Sawit ( Carotech @ Lumut Port)
Pelbagai industri dan kilang-kilang di Pelabuhan Lumut & Kg. Acheh
Ladang Ayam, Akuakultur ( Ayam Dindings , Penternakan Udang )
Pemprosesan Tepung ( Malayan Flour Mills )
Terminal Petronas di Kg. Acheh (Untuk bintumin , Diesel & ULG95/97 ) untuk Manjung, Kinta, Larut Matang & Selama , Hulu Perak , kawasan Hilir Perak.
New 1000 MW TNB Loji Kuasa Arang ( Segari )
Gred One Shipyard ( Untuk kapal tangki kecil & kapal tunda dibina)
IMPSA ( Untuk kren kontena dibina)
Pelabuhan Konvensional ( Lumut Port Kg. Acheh )
Terminal LNG (Cadangan di Segari atau Kayan )
YTY (Sarung tangan getah, pembuatan menggunakan kira-kira 2000 pekerja tidak termasuk 3 lagi kilang-kilang yang akan dibina di Lumut Port Industrial Park )
Cadangan - Aluminium Smelter Loji ( Dibina di Segari )
Dikhabarkan - Lapangan Terbang Swasta (kawasan Pasir Panjang / Simpang Dua )

Boustead navy shipyard



TNB Janamanjung


Vale Manjung


Lumut Port

Info

.